fredag 20 februari 2009

Vad är konst?

Raz tipsade mig i somras om en bok som heter "Vad är konst?" av Ernst Billgren. Och efter de senaste tidens händelser så undrar jag om jag inte skall införskaffa mig den och se om jag får ett svar för just nu vet jag varken eller...

Konst i mina ögon är en tavla på en vägg eller en skulptur av något slag. Jag kan inte i min vildaste fantasi se någon som helst konst i de senaste dagarnas händelser ( Konststuderande som spelade psyksjuk + killen som förstörde en tunnelbanevagn med graffitti). Om konsten bryter mot lagen eller går ut över skattebetalare och andra patienter så tycker jag att en gräns har passerats.

Igår lyckades jag även slå på TV:n när ett konstprogram var på. En Spansk konstnär hade en utställning i frihamnen i Göteborg och mitt i detta spektakel gick nån konstkännare och var lyrisk. I några rum var det sönderslaget och det hela såg ut som en byggarbetsplats med en stor jävla pump i mitten av rummet. Hade hon varit lika lyrisk på en helt vanlig byggarbetsplats? Senare gick hon in i ett rum där det var runt 20 uppställda "Soffor". Dessa hade gjorts av avföring från de kastlösa i Indien (!?!?) Konstkännaren var självklart lyrisk och att "med detta ville konstnären få fram blaha blaha blaha...)....

Men frågan "Vad är konst?" har nog lika många svar som det finns människor. Men om jag skulle ställa mig naken mitt på Larmtorget, insmord i marsipan,pissa på en burk bruna bönor och samtidigt sjunga Prince´s "gamla dänga "Purple Rain", är jag då psyksjuk eller är det bara min konstnärliga sida som visar upp mitt senaste konstverk?

Om jag låt säga rånar en bank och misslyckas, kan jag då skylla på att det vara bara ett konstverk i mina ögon där jag ville skildra mitt nya konstverk som jag kallar "Rädsla i ett pengasamhälle"?

Nej, i mina ögon är svaret precis som i alla frågor runt om i världen: Sunt förnuft! Men det kommer man långt...

3 kommentarer:

Valdo sa...

underbart Nyllet! den här frågan kan man stöta och blöta tills man blir tokig... Men jag tycker tyvärr att det alltför ofta bara verkar vara en ryggdunkar klubb för inbördes beundran när man lyssnar på de som kallar sig "konsttyckare". Se bara hur många gånger de blivit "lurade" av nån skön lirare som utgett sig för att vara en "känd" och "duktig" konstnär men som i själva verket har använt sig av en apa, elefant eller dylikt som gjort "konstverken", när detta uppdagas tar det hus i helvete och konstkritikerna går i taket... Lika roligt varje gång när dessa hycklare trampar i klaveret

Anonym sa...

Jag är konst säger Markoolio på tv-reklamen...det heter tydligen hans nya skiva...så Markoolio kan oxå vara konst!

Anonym sa...

Valdo: Hahaha,precis på pricken! Konsttyckare och filmkritiker krälar längst ner i dammen!

Sis: Jag är konst(ig) borde den hetat :)