tisdag 14 april 2009

Poesi-Quiz!

Poesi är och har aldrig varit min kopp med te. Peronligen ser jag mest poesi som nåt osammanhängande svammel som nån inrökt eremit försökt krysta fram. Men poeter finns det gått om och det jag undrar är hur de kan försörja sig egentligen? Är det verkligen så mycket folk som betalar för det? Tydligen...

Men poeterna börjar komma fram ur sina hålor nu. Bob Hansson satt senast i helgen och "grillade" lite i SVT´s lördagsunderhållning och Marcus Birro syns precis överallt ,från Canal + Fotbollssändningar till Ekdal´s debatt. Hittade några rader som han skrivit och knåpade ihop 2 egna (vilket tog ungefär 3 minuter).
Så frågan lyder,vilka rader är Birro´s..

1. "Vi skingrades redan då
Osynligt
Nästan tyst
Som om det inte betydde något
Som om när man nickar med i ett samtal man inte hört
eftersom man haft sitt ansikte vänt åt ett annat håll,
en annan tid"


2. Tystnad
Fjärilen höres ej längre på Haga
Bokbålens knaster överumplade mig
Eldens värme och galenskap befriar
Vinden bryter fram
Ingenting är längre tyst


3. Ensamhetens rum är tomt
Väggarna ekar och rummet skriker högt
Ett kallt isigt hjärta raserar av
brutna horn och lögnarens tunga
Ta dig ut
Ta mig ut
Dit ensamhetens källare sluts igen

6 kommentarer:

Malin sa...

Jag tror att 1:an är Birros.

Anonym sa...

Apnylle' utmanar Birro s poesi
Knåpar till egna rader och frågar sen
Vilken är poetens?

Tror det är Tystnad-2
Har aldrig läst något av honom.

Gillade dina försök-också!

MVH Gladiatan

Anonym sa...

Jag tror också ettan är Birros men hade det inte varit för en viss detalj så hade jag inte varit övertygad. Poesi är bara oral inkontinens.

/LtP

Anonym sa...

Yes Poesi-lovers! Det är ettan som är Birro´s. Jag är iaf nöjd över att Jenny trodde det var 2:an :)

/Apan

Anonym sa...

Kolla dina "" över ettan...det var det som bekräftade det hela för mig...annars hade jag fan inte vetat.

Malin sa...

Jag håller med citationstecknen övertygade, ettan var min första känsla, men utan tecknen så hade jag nog grubblat ännu.