söndag 26 april 2009

No More Wild!

Allting har sitt slut och nu har slutet kommit till bandet Running Wild. Efter 30 år i branschen slänger grundaren och ledarpersonen med världens tuffaste arstistnamn, "Rock´n Rolf" in handduken. Avslutningskonserten kommer att gå på den redan utsålda Wackenfestivalen i Augusti men som tur är kommer konserten att filmas och släppas på både CD & DVD. Men för att gå till grunden för min kärlek till detta, i många sammanhang okända band, så får vi gå tillbaka en massa år tillbaka i tiden...
" Rock´n Rolf"

Om man som jag är musikälskare så möter man många olika band under sin livstid. Många är favoritband men endast en handfull är de som sjunker långt ner i hjärtat. Personligen tror jag oftast att det är musik man träffade på när man var liten och i tonåren. För musiken då betydde något. Det var något man kunde luta sig mot i med och motgång. För min egen del kunde jag sjunka in framför farsans LP-spelare i timmar, läsa med i texter, analysera omslag och sjunka in i musiken på ett sätt jag inte längre kan...

Jag kommer ihåg än idag första gången jag hörde Running Wild. Jag var runt 12-13 år och jag hade börjat att älska metalmusik så smått, med Iron Maiden som stora husgudar. Men att få tag på musik var inte lika lätt som idag. Oftast fick man höra nån grupp från nån kompis eller så upptäcktes de på MTV (På den tiden spelade MTV musik, de ni!) programmet "Headbangers Ball". Jag hängde också mycket med Raz, vars bror på den tiden hade en massa härliga metal LP-skivor. I den samligen upptäcktes bla Metallica´s "Ride The Lightning" och Helloween´s "Keeper"-skivor för första gången...

Just Running Wild upptäcktes i en bil på väg till en bortamatch i fotboll. Satt i baksätet med Rasse och han hade med sig sin stora freestyle, med ett blandband med låtar från sin brorsas låtskatt. Helt plötsligt kom bas-introt till Running Wild-låten "Conquistadores" och innan halva låten hade gått så visste jag att detta var nåt av det bästa jag hört. Melodin, riffen, drivet! Jag var såld direkt...

"Running wild - Conquistadores"

Köpte skivan "Port Royal" direkt efter och sjönk ner i en värld av pirater & gamla historier. Skivan var helt enorm och sen dess har jag varit fast. Och en massa skivor och över 20 år senare kan jag bara konstatera att kärleken har bestått genom åren pga Running wild´s beslutsamhet att inte kompromissa ett dugg. Samma riff,samma driv,samma underbara melodier och exakt samma musik nu som då. Man har aldrig övergett sitt sound och man har alltid vetat vad man skulle få. Och mitt speciella förhållande till bandet beror också på att jag alltid köpt deras nya skiva och lyssnat mig sönder och samman på dem. Därför blir varje skiva speciell för jag vet vad jag gjorde och hur jag kände just då i livet då just den skivan kom. Något inget annat band gjort med mig,varken förr eller senare...

Så det kommer bli tråkigt att inte få fler skivor eller att nånsin få uppleva dem live men jag kommer alltid lyssna på deras skivor och de kommer alltid ha en speciell plats i min kräsna musikhjärta...

"Pirat-tribute" med "Running Wild-Pirate Song"

4 kommentarer:

Raz sa...

Fan vad vackert. Det är nästan så man får en liten tår i ögat.

Malin sa...

Det här andades verkligen kärlek, vad du skriver fint! Och tänk vad du har där i skivsamlingen, ett halvt livs minnen, det låter fantastiskt.

Anonym sa...

Tack Malin!Det är kärlek rakt igenom!

Raz: Var inte din freestyle en rejält stor klump och röd? :)

Raz sa...

Japp, en röd Sony Walkman. =)